Talvitelakointi

Ensimmäinen tehtävä uuden veneen kanssa oli järjestää sen talvitelakointi.

Paatti nostettiin vedestä syysloman alussa sateisena iltapäivänä yhdessä edellisen omistajan kanssa. Itse olin nostossa mukana lähinnä opettelumielessä, enköhän ensi kerralla hallitse sen itsekin.

Tässä vaiheessa kaupanteko oli vielä kesken, vene ei ollut meidän omistuksessamme. Aloitimme kuitenkin telakointitoimet pikkuhiljaa. Potkuri irroitettiin jo nostopäivänä ja ostin Class Olsonilta duo prop:lle kaksi säilytyslaatikkoa. Seuraava isompi operaatio oli tyhjentää vene tavaroista. Veneestä lähti patjat, köydet, fendarit, kaikki paperit ja ohjeet ja tietenkin plotteri.

Moottorihuolto


Samoin tässä vaiheessa tuli tilattua veneelle huollot. Vaikka oli vasta lokakuun puoliväli, oli ulkona jo uhkaavia pakkasia. Olin jo aiemmin päättänyt, että perävetolaitteelle tehdään tässä yhteydessä 800-1000 tunnin väliin huolto-ohjelmassa määritelty kuntotarkistus. Eli soitto SUV:lle, joka kävi ajamassa moottoriin glykolit sisään ja irroitti perävetolaitteen tarkistusta varten. Lisäksi teetin koko syyshuollon heillä, itselläni ei ole kauheasti taipumuksia diesel-moottorien mekaanikkona ;-) Sitten vielä vesitankki tyhjäksi, lämminvesivaraaja tyhjäksi, WC:n talvihuolto ja läpivientien avaus niin vene olikin jo pakkasenkestävässä kunnossa. 

Peittely

Syysloman jälkeen sääennuste ensin näytti ihan hyvältä, mutta sitten se muuttui kuten viime vuosina on ollut tapana nopeasti. Lokakuussa tulisi satamaan lunta ! Ennen lumisadetta ehdittiin rakentamaan veneen päälle kyllä pressutelineet, mutta ei virittämään pressuja. Niinpä vene sai valkean lumipeitteen. Veneilevät tuttavat rauhoittivat, että tuosta ei tule ongelmia. Pressu nostettiin veneen päälle muutama päivä lumisateen jälkeen kun oli suhteellisen tyyni päivä.

Seuraava ongelma oli sitten pressun sitominen. Googlen mukaan pressu pitäisi sitoa siten, ettei pressu sen koommin kuin narut hinkkaa veneen lasikuitupintoja. Ensi hätään vedimme pressun kiinni veneen pukkeihin kuten edellinenkin omistaja oli kuulemma aina tehnyt. En kuitenkaan ollut tuohon ihan tyytyväinen, joten päädyin rakentamaan kestopuusta kuvan mukaisen kehikon johon pressu sidottiin. Nyt ei sen kummemmin pressu kuin narutkaan hinkkaa venettä ;-) Kehikon aineet maksoivat vajaat 100 € (kuka sanoi että veneily on halpaa...), tuosta varmaan reilu kolmannes oli ruuveja ja kulmarautoja. Käsittämättömän kallista...


Täytyy vielä ennen lumien tuloa piipahtaa paikalla sahaamassa nuo ylimääräiset pätkät pois. Koko viritys on 9 m pitkä mikä selkeästi on metrin verran enemmän kuin tarpeeksi.

Sisätilat

Venettä ei oltu kesällä 2017 juuri käytetty, joten sisätilat olivat valmiiksi jo siistit. Kävin kuitenkin kaikki tasopinnat läpi ja pyyhin ne nihkellä Tolulla. Jos ei muuta niin ainakin siitä jäi raikas tuoksu. Tämän jälkeen asentelin sisätiloihin kosteuspalloja joita hain Motonetistä. Tuossa lähti varmaankin hiukan mopo keulimaan, asensin niitä kaikkiaan viisi kappaletta, yhden kuhunkin hyttiin, salonkiin, WC:n ja moottoritilaan. Yhden pallon pitäisi kuulemma riittää 20 m3 :lle, mutta tuskin tuosta haittaa on jos niitä laittaa hiukan enemmän... Lopuksi kaikki luukut ja kaapit auki, ja ulko-ovet kiinni.

Akut

Viimeisenä toimena oli vuorossa akkujen lataus talvea varten. Tätä varten kytkin veneen maasähköön.Veneessä on kolme akkua, joista starttiakkua ei ole kytketty 230V laturiin (hetken syytä mietittyäni käsitin sen ;-). Täten piti siis kytkeä latausta varten starttikaapeli käyttöakun ja starttiakun plus-napojen välille.





Tässä kohtaa tuli jo hiukan vainoharhainen olo. Tuossahan on vierekkäisten akkujen plus- ja miinusnavat aivan toistensa vieressä. Mitähän kivaa tuossa voisi esim lenkkiavaimella tehdä...

Ensinmäinen latausyritys päättyi hiukan nolosti... Laturi ei ollut omassa töpselissään kiinni, eli akut eivät olleet latautuneet. Onneksi tarkistin asian yleismittarilla, joten yritys uusiksi. Toisella kertaa sitten oli jo parempi onni matkassa. Enää siis napojen irroitus ja vene olisi talvea varten valmis. Tässä kohtaa päätin taas piipahtaa Motonetissä, jotenkin pitäisi tuo suojata ettei vahingossa kytke akkuja oikosulkuun samalla kun niitä irroittaa. Päädyin siis ostamaan akkunapojen hattuja. Nuo on autokäyttöön tehdyt, mutta kyllä ne tuon suojausasian talven ajalta toimittaa. Ainakin tuli levollisempi mieli kenkiä avattaessa.


Nyt voi siis talvi tulla. Täytyy kuitenkin poiketa veneellä talven aikana säännöllisesti katsomassa että kaikki on kunnossa.

Mitä tuli opittua ?

Veneessä on järjestelmiä joita en osannut kuvitella siellä olevankaan. Tässä tohinassa tuli lueskeltua paljon asioita esim meri-WC:n toiminnasta ja läpivienneistä. Vaikka sain veneen mukana salkullisen erilaisia käyttöohjeita, niin kaikenkattavaa käsikirjaa miten eri toimet tehdään ei mukana tullut. Aloittelevalle veneenomistajalle tuli aika paljon uutta asiaa. Yksi asia jonka aloitin oli kaiken dokumentointi mahdollisimman tarkasti. Täten on ainakin tulevaisuudessa mahdollista ottaa opiksi siitä, miten jokin asia on aiemmin tehty. Samalla se helpottaa kevään kunnostustoimia, kun on tullut dokumentoitua mitä tuli syksyllä tehtyä.

Kommentit

  1. Mielenkiintoisia hetkiä ja uuden oivallusta on uuden veneen kanssa sinulla ollut. Tuohon dieselmoottoriin liittyen oletko joutunut paljon huoltoa tekemään? Olen ymmärtänyt, että moottorin syöttöpumpun joutuu tasaisin väliajoin huoltamaan tai uusimaan? En itse ole mekaanikko tai tiedä asioista mutta tutut veneen omistajat ovat puhuneet moottorihuollon yhteydessä tästä. Hyvää veneilykesää.

    VastaaPoista
  2. Tässähän olikin hyviä vinkkejä. Kiitos paljon. Tuttavalle voisin tämän jakaa, he ovat miettineet venetelakkaa ja siihen liittyviä käytännön asioita, sekä järjestelyitä. Itse usein luen mielelläni tällaisia, vaikka meillä ei omaa venettä vielä olekkaan.

    VastaaPoista
  3. Mukava lukea teidän touhuista. Meidän tuttu kertoi myös, että huoltotoimenpiteitä vaatii heidänkin vene. Ilmeisesti uusi Volvo Penta vetolaitekin tulossa. Meillä koskaan ei ole ollut venettä, mutta haaveena kyllä. Vierestä aina mielenkiinnolla näitä seuraillaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suuri plotteriremontti

Kesän suuri veneretki

Keväthuolto ja vesillelasku