Keväthuolto ja vesillelasku

Kevät tuli lumi suli vai miten se meni ?

Noh ensi alkuun kevät tuntui olevan aika myöhässä, minkä sai tuta kun hommiin lopulta ryhdyttiin.

Vene kuoriutui esiin

Hommahan alkoi siis tietenkin pressun poistolla, missä yhteydessä varmistui käsitys siitä, että kaksi pressua oli paha overkill. Molemmat joutivat talven jäljiltä Sortti asemalle. Ensi kaudeksi täytyy tutkia pressuvaihtoehtoja tarkemmin ja tehdä viisaampi valinta, jos vaikka kestäisi seuraava pressu edes kaksi talvea...

Tunnelmaan virittäytyminen alkoi erilaisia pikkuvikoja korjaamalla. Talven aikana olin kerännyt listaa palaneista lampuista tms jotka nyt oli hyvä vaihtaa. Seuraavaksi oli sitten vuorossa kannen pesu, talven jäljiltä se olikin jo aika likainen, mutta pesuaineella ilme muuttui nopeasti.

Kumpi puoli on pesty ?


Ensinmäinen v-mäisempi homma oli sitten pohjan myrkkymaalauksen huolto. Pohjan myrkkymaali oli varsin hyvässä kunnossa jo valmiiksi, ja erilaisten veneilevien tuttavien neuvosta päädyin vain vetämään päälle tinnerilla 50% ohennettua myrkkymaalia. Homma oli todella sottaista, suojavarusteina oli kertakäyttöhaalari, suojalasit, hengityssuojain ja kumihanskat. Siitä huolimatta tuntui siltä kuin koko maalari olisi haissut vielä pari päivää urakan jälkeen... Ensi kerralla taidan ohentaa 60-70%, paksua tököttiä tuo oli vieläkin.

Kyllä siitä hyvä tuli
Seuraavaksi oli vuorossa tekstiilien pesu veneessä. Tätä varten vuokrasin tekstiilipesurin netistä, ja kävimme sillä läpi kaikki patjat ja penkit. Ainakin laitteen keräämän veden väristä päätellen, tuo oli syytä tehdä.

Puhdasta tuli tälläkin rintamalla



Wappuaattona oli sitten paikallisen koulun taksvärkkipäivä, joten sain palkattua veneelle taksvärkkiä tekemään kolme enempi vähempi innostunutta teiniä. He saivatkin nopeasti veneen kuurattua jo tosi puhtaaksi. Itse olin pessyt kyljet päivää paria aiemmin, joten samalla kun vahasin kylkiä saivat teinit veneen jo suorastaan hohtamaan.

Puhdas !
Tämän jälkeen muutamia pikkuhommia oli vielä rästissä, ja lisäksi veneeseen piti hankkia jos jonkin moista varustetta varsinaista purjehduskautta varten. Wappupäivänä toimme patjat ja elektroniikan veneeseen, ja huolsimme myös tahmeat liukuovet irroittamalla ne kokonaan kiskoistaan. Tämän jälkeen kiskot putsattiin ja siellä olikin likaa ihan urakalla, varmaankin 12 vuoden edestä. Sitten vähän silikonispraytä kiskoihin ja ovet takaisin paikoilleen ja nyt ne toimivat jo tosi jouhevasti.

Sitten oli vesille laskun aika. Kun en ollut venettä vielä kertaakaan ajanut, jännitti päivä jo valmiiksi kohtullisen paljon. Onneksi kerhossa oli kuitenkin yhteislaskupäivä, jolloin minun huolekseni jäisi potkurin kiinnitys ja veneen ajo laituriin kun se on ensin saatu veteen.

No helpommin sanottu kuin tehty. Veneessä on siis Volvo Pentan Duoprop potkuri, jossa on itse asiassa kaksi peräkkäistä potkuria jotka pyörivät vastakkaisiin suuntiin. Yllätyksekseni potkurin sai laitettua akselille kummin päin vain (etu ja takapotkurit eivät kuitenkaan voi sekoittua keskenään), joten tästä insinöörit osaa helposti laskea että ilman tarkempia lähtötietoja onnistumisen todennäköisyys oli 25 % ...

Väärin meni
Joten jos sen voi kytkeä väärin, niin väärinhän sen tulee tehtyä. Onneksi kytkös väleineen näytti jo valmiiksi niin epäilyttävältä, että asiaa oli syytä tutkia lisää ja sen lopulta selvisi,että takimmainen potkuri oli väärin päin.

Nyt istuu nätisti

Sitten olikin jo veteenlaiton aika. Se meni oikeastaan silmän räpäyksessä kun hommaan ryhdyttiin.

Helppoa kun sen osaa...
Sitten vene olikin jo vedessä. Ja nyt alkoi paniikki ! Ensin oli moottorin käynnistys. Siitä ei oikein tullut mitään. Onneksi kuitenkin noin viidennen yrityksen jälkeen se hörähti päälle ja kaikki näytti olevan taas hyvin. Hetken aikaa...

Veneessä on langattomalla kauko-ohjaimella varustettu keulapotkuri ja siinä on tietenkin paristo. Veneen vielä ollessa pukeilla kokeilin kauko-ohjaimen toiminnan ja kaikki näytti olevan OK. Nyt kuitenkin kun sitä oikeasti tarvittiin, niin sehän hyytyi heti kättelyssä. Eli nyt pitäisi ajaa vene (jota en siis ole kertaakaan aiemmin käsitellyt) aisaan ihan yksin ilman kansimiehiä ja keulapotkuria. Onneksi keli oli melko rauhallinen ja tuo onnistui ihan ekalla yrityksellä. Tarinan opetus, ensi kerralla se paristo vaihdetaan kauden alussa ennen vesillelaskua...

Se kelluu sittenkin !


No loppu hyvin kaikki hyvin. Vene saatiin laituriin ja ensinmäinen koeajokin saatiin tehtyä samana päivänä. Tästä se veneilykesä alkaa !

Kommentit

  1. Wau.

    Perusteellista bloggaamista sinulla, paljon tekstiä ja hienoja kuvia.

    Mun blogissa on lyhyitä stooreja. Aloitin juuri, katsotaan, millainen bloggaaja minusta kehkeytyy.

    Löysin blogisi googlettamalla ja suomi24 keskustelusta.

    Tässä vaihtarina lyhytsanainen blogini tsekattavaksi:

    https://tuulikkik.blogspot.com/?m=1

    Kiva vene sinulla ja perheelläsi on!!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suuri plotteriremontti

Kesän suuri veneretki