Suuri plotteriremontti

Kesän retkillä kävi selväksi, että plotterille tarvitsee tehdä jotain.


Vanha plotteri


Vanha Lowrance plotteri oli jo reippaasti yli 10v vanha (ilmeisesti tuo on julkaistu joskus vuoden 2005 tietämillä). Lisäksi se oli mallia jossa on erillinen GPS vastaanotin veneen mastossa. Noh ei muuta kuin selvittelemään...

Plotterissa oli Navionics:n karttakortti, joten senhän varmaankin voisi päivittää ? Nopea kysely alan liikkeissä tuotti pettymyksen. Plotteri on jo niin vanha, ettei se osaa lukea 8 Gb kortteja joilla päivitys kuulemma nykyisin tulee. Ja jos vaikka sen kartan jotenkin siihen saisi päivitettyä niin plotterin vääntö ei kuulemma enää riittäisi nykyisten karttojen pyöritykseen. Eli plotteri menisi vaihtoon.

Veneeseen oli edellisen omistajan toimesta asennettu uusi loki silloisen myyjän takuutyönä. Päälle näkyi siitä Raymarine:n i70 näyttö, mikä antoi viitteitä että tuo olisi toteutettu Raymarinen Seatalk NG väylällä. No ei kuin tutkimaan.
Sähkökaappi

Keulahytissä on luukku, jonka takana oli ohjaamon sähkökytkennät. No sieltähän se Seatalk NG johto heti löytyi. Asentajalle ei vain tullut koskaan mieleen jos joku haluaisi joskus laajentaa sitä, mutta palataan siihen myöhemmin. Vanha plotteri oli toteutettu Lowrance:n NMEA2000 väylällä jossa plotteri oli ainoa komponentti. Tämän lisäksi veneessä oli siis Seatalk NG väylä jossa oli loki ja kaiku. Tuntui jotakuinkin selvältä että NMEA2000 saisi lähteä ja uudet laitteet tulisi kytkettyä Seatalk NG väylään. Nykyisissä plottereissa taitaa kaikissa olla GPS sisäänrakennettuna, joten erillistä GPS vastaanotinta ei enää tarvittaisi.



Raymarine:lla oli loppukesästä sopivasti tarjouksessa Axiom 9" plotteri, nopeiden nettivertailujen perusteella se tuntui sopivalta laitteelta tähän tarkoitukseen. Näyttö olisi toki hiukan pienempi kuin nykyisessä, mutta laitteessa olisi toimintoja, joilla tuota voi kompensoida.

Vanhassa plotterissa oli kytkös meri-VHF radioon, radio tietäisi sijaintimme, joten DSC hätäkutsu toimisi. Tuosta ei tietenkään haluttaisi luopua, joten sama integraatio tarvitaan jatkossakin. No nyt oli kuitenkin ongelmana se, että uudessa plotterissa ei ole vanhan radion vaatimaa NMEA0183 liitäntää tuon tiedon vaihtamiseen. NMEA2000 --> NMEA0183 muuntimia olisi olemassa, mutta ne olivat hinnaltaan liki samanhintaisia kuin uudet radiot. Eli radiokin menisi vaihtoon. Malleja tutkittaessa sitten ruokahalu hiukan kasvoi, Raymarine:lla olisi malli RAY70 jossa on sisäinen GPS ja AIS vastaanotin, olisihan se kiva tietää reissussa kuka tulee vastaan...

Sitten kun vielä lasketaan mitä asennustarvikkeita tarvitaan, oli lopputuloksena ruokapöydällä oheinen setti. Rahaa paloi hiukan yli 2000 euroa, hiukan enemmän kuin pelkkä karttapäivitys...

Näillä pitäisi pärjätä

Ja sitten asennushommiin. Kuten jo aiemmin mainittiin, Seatalk NG väylän alkuperäinen asentaja ei ikinä huomioinut että väylää haluttaisiin joskus laajentaa. Väylän hubi oli viety ehkä kaikkein vaikeimpaan paikkaan ohjaamossa ylös yläpaneelin taakse. Siihen pääsisi käsiksi kun purkaisi puoli ohjaamoa, eikä sittenkään voisi olla varma että kaikki piuhat mahtuu ahtaisiin läpivienteihin. Väylä oli kuitenkin asennettu lokia ja kaikua varten, joten se meni veneen takaosaan. Sieltä löytyi helposta paikasta väylän päättävä terminaattori ja läpiviennit olisivat helppoja, siellä oli jopa vetoköysi uusien johtojen vetämistä varten. Eli veneen takaa kytkettiin uusi 9 metrin väyläpätkä joka vedettiin keulaan ohjaamon alle.


Kytkentöjä varten piti irroittaa keulahytistä yksi paneeli

Sitten oli vuorossa vanhojen kytkentöjen purku. Se osoittautui pieneksi salapoliisityöksi, mitään kuvia ei tietenkään ollut käytössä, ja johtojen merkintäkin oli mitä sattuu. Mutta manuaalien avulla johdot pystyi tunnistamaan ja vanhat kytkennät poistamaan. Samalla tuli todettua, että niissä oli aikamoisia virityksiä. Pelkkä sähköteippi ei taida olla luotettava tapa liittää kahta johtoa toisiinsa. Uudet kytkennät perustuivat pelkästään Seatalk NG:n ja virtajohtoihin, joten selkeys ja sitä myötä kait luotettavuuskin paranivat oleellisesti.

Työmaa puolivälissä
Sitten lopulta sain uuden plotterin paikoilleen päivitetyillä kartoilla. Ensitöikseen tuo tietenkin halusi netin yli (!) päivittää itsensä. Lisäksi nyt kun kaikki laitteet olivat Raymarine:a niin myös i70 näyttö sai itselleen päivityksen. Sen jälkeen sen saikin ohjelmoida uudelleen...

Nyt olisi vuorossa käyttöönottotestit.  Plotteri toimi heti kuin unelma, mutta samalla ilmeni että radiossa ei ole kaikki kohdallaan. DSC kutsut eivät mene läpi (tai siis vastausta lähetettyyn kutsuun ei tule) ja kuuluvuus oli muutenkin kehno. Venekerholla oli seisovan aallon mittari. He ovat kovasti markkinoineet, että sen avulla voisi tarkistaa antennin toimivuuden. Mittauspäivänä sitten kokeilin ihan sormin missä kunnossa johdot ovat ja samantien selvisi miksi kuuluvuusongelmia tuli. Johto antennista jäi heti käteen. Ei tarvitsisi ainakaan vielä mitata mitään.

Ei ihme jos ei kuulu
Tuota ei voisi korjata, joten ei muuta kuin ostoksille. Ostin uuden Glomex antennin jossa olisi ihan PL259 liitin antennijohdon liittämistä varten. Sitä sitten juotettiin elokuun tuulissa ja nyt alkoi radiokin kuulumaan kunnolla, Tallinna Radion SECURITE lähetykset kuuluvat ihan selvästi, niitä ei vanha radio kuullut ollenkaan. Lisäksi AIS alkoi toimiman ihan eri tavalla, nyt se löysi aluksia keskeltä Suomenlahtea.

Mutta se DSC toiminnallisuus ei edelleenkään toimi kuten pitäisi. Antenni on nyt mitattu, seisovaa aaltoa ei ole. Eli jäljelle jää enää se, että radiossa on jotain rikki. Tätä kirjoitettaessa asian käsittely Raymarine:n huollon kanssa on vielä kesken, meille on tulossa vaihtolaite jonka pitäisi ratkaista asia.

Mutta näiden töiden jälkeen ohjaamo modernisoitui hieman. AIS on osoittautunut ihan kivaksi lisätyökaluksi, joskin sen hälyt kannattaa kytkeä pois päältä kun liikkuu vilkkaammilla alueilla kuten Helsingin edustalla. Hyödyt tulevat sitten kauempana merellä. Yhden kerran tähän mennessä olen AIS:n perusteella tehnyt ohjailupäätöksen. Ajaessani Helsingistä Pihlajasaaren ja Melkin pohjoispuolelta kohti Espoota, AIS ilmoitti että m/s Finlandia, joka oli tulossa Tallinnasta Pihlajasaaren takaa, olisi törmäyskurssilla. Tämä oli tietenkin helppo hallita nopeutta hiukan säätämällä ja olisihan tuon havainnut ajoissa muutenkin...

Uusi ohjaamo


Perheen nuorisokin oli remonttiin tyytyväinen. Uudessa plotterissa oli sekä Netflix että Spotify, jotka saisi lisäksi kytkettyä veneen Bluetooth radioon...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keväthuolto ja vesillelasku

Kesän suuri veneretki