Kesän suuri veneretki

Kesäloma alkoi, nyt olisi aika toteuttaa kesän suuri veneretki. Aiemmin oli jo sovittu gastin (=muu perhe) kanssa noin viikon mittaisesta reissusta, sinne siis lähdettiin torstaina 19.7. työpäivän päätteeksi mitä mainioimmassa kelissä. Ensimmäisen päivän legi oli vaatimaton 25 mailia Kivenlahdesta venekerhon saareen Bergelään. Ajatuksena oli edetä vähän matkaa kohti ensimmäistä varsinaista vierailukohdetta, Hankoa. Matkalla poikettiin Porkkalaan tankkaamaan vene.

Bergelässä oli huolestuttavan paljon sinilevää, mutta se ei onneksi haissut. Uimaan ei kuitenkaan tehnyt mieli, joten grillasimme hampurilaiset ja menimme nukkumaan. Seuraavana aamuna satoi jo hiukan ja lähdimme jo kahdeksan maissa ajelemaan kohti Hankoa. Nyt oltiin jo aiemmin kartoittamattomilla vesillä. Matka Hankoon oli tihkusadetta lukuunottamatta ideaalinen ajokeliltään. Perille saavuttiin yllättävän aikaisin, vain todetaksemme että sade ei ollut mennyt minnekään. Satama oli melko täysi, mutta poijupaikka löytyi mantereen puolelta.

Hangossa

Sää ei oikein suosinut Hangossa, jatkuva ajoittainen tihkusade johti siihen, että lähinnä pidimme sadetta veneessä. Sataman fasiliteetit olivat erinomaiset, saunan terassilta aukesi hieno näkymä yli koko sataman. Itse kaupunki oli kuitenkin melko kuollut, olisiko sää ollut syynä... Kävimme ruokakaupassa ostamassa täydennyksiä muoniin, ja söimme illalla Skifferissä liuskan (joka on siis eräänlainen pitsa).

Venesataman ravintola ja saunarakennus
Aamulla sää oli jo tyystin erilainen, mutta vielä pilvinen. Lähdimme hiukan ennen kymmentä kohti seuraavaa kohdetta, Naantalia. Nyt olikin siis tiedossa jo hiukan pidempi merimatka ja siirtyminen jo toiselle karttakirjalle. Matka taittui pilvipoutaisessa säässä läpi Paraisten portin Airistolle ja siitä lopultakin Naantalin vierassatamaan.

Paraisten portilla

Sää Naantalissa selkeni aika nopeasti, joskin tuuli pysyi kovana. Naantalissa olisimme kaksi yötä (vaikka Porvoon retkellä totesimme ettei se yleensä kannata). Tutustuimme mm. paikalliseen kylpylään ja vanhaan kaupunkiin. Myös SUP lauta täytettiin ja gasti aloitti suppailun.


Kailon silta

Saimme venepaikan Kailon sillalta joka johtaa Muumimaailmaan. Omat lapset ovat jo sen ikäisiä, ettei kyseinen huvipuisto kuulu pirtaan. Mutta paikka oli muuten rauhallinen, paitsi aamulla kun saaren huoltoliikenne alkoi. Palatessamme illalla kylpylästä, huomasimme saareen varsinaisen kansainvaelluksen, siellä oli kesäteatteriesitys. Tuo olisi ollut mukava tajuta etukäteen, olisi saanut kulttuuriohjelmaa illaksi.

Olisiko ruokaa ?

Ilmeisesti Naantalissa sorsat ovat tottuneet saamaan murusia veneistä, sillä niitä parveili veneemme ympärillä jatkuvasti ja ne olivat melko rohkeita.

Naantalin iltaelämä ei kantautunut Kailon sillalle asti, joten siinä mielessä paikka oli hyvä.
Naantali by Night
Sataman palvelut olivat jälleen erinomaiset. Jo satamaa lähestyttäessä meitä tuli vastaan kumiveneellä satamaopas, joka vei meidät oikealle venepaikalle. Ainoa erikoisuus oli muuten erinomaisen saunan erikoinen säästökohde, sinne piti viedä omat pefletit. Saunan terassilta aukeni loistava näkymä yli koko sataman.

Näkymä saunan terassilta, Naantaliin tullaan näyttäytymään isoilla veneillä.

Aamulla matka jatkui kohti Nauvoa. Päätimme, että SUP lauta saisi matkata täytettynä veneen kyljellä, turha sitä on koko ajan tyhjentää ja täyttää. Ensin täytimme polttoainetankin ja sitten merelle. Matkalla saimme nähdä vilauksen Kultaranta veneestä joka ei kuitenkaan vastannut lipputervehdykseen ;-(

Kultaranta

Hiukan ennen meitä Naantalin satamasta lähti Finnswan Ro-Ro alus kohti Kapelskär:ä. Saimme sen kiinni Airiston selällä ja ohitimme sen.

Ohi mentiin

Sitten saavuimmekin Nauvoon. Ensiksi jonotimme aivan turhaan septin tyhjennystä varten huoltolaiturille. Meille selvisi, että Nauvossa olisi ollut mahdollista tyhjentää septi ihan omalta laituripaikalta käsin. Toivottavasti tämä systeemi leviäisi muihinkin vierassatamiin !

Mersun satama ?

Nauvo oli varsin viehättävä pikkukylä. Siellä on kokoonsa nähden mittava ravintolavalikoima, kaksi kauppaa ja Alko. Täydensimme jälleen muonavarastoja, suppailtiin viereisellä hiekkarannalla ja söimme loistavan päivällisen paikallisessa L'Escale ravintolassa.

Nauvon kyläraittia

Aamiaisen jälkeen oli taas aika jatkaa matkaa, nyt lähdimme retken ainoaan luonnonsatamaan Birskär:n.

Matka oli melko lyhyt, ja pienen ankkurin kanssa suoritetun sähläyksen jälkeen kiinnittyminen onnistui hyvin kalliossa olevaan lenkkiin ja sen avuksi vasaroimaamme kalliokiilaan. Tästä tulikin retken paras satama. Vesi oli sinilevästä vapaata, ja keli oli suorastaan mainio. Paikka oli rauhallinen vaikka siellä 7 muuta venekuntaa olikin. Tutustuimme saaren luontopolkuun ja nautimme vain luonnon rauhasta suppaillen ja aurinkoa ottaen.


Birskär


Aamulla oli taas aika jatkaa matkaa, yön aikana sinilevä saapui myös Birskär:n :-(  Nyt kohteena olisi Kasnäs eli lähdetään jo kotiinpäin. Alkumatka taittui miltei rasvatyynessä kelissä läpi kauniin Saaristomeren.




Hiukan ennen Kasnäs:ä päätimme poiketa Högsåra:n kylässä jossa sijaitsee Suomen TOP 10 listoille äänestetty Farmors Cafe. Kahvila olikin varsin suosittu, söimme siellä lounaaksi mansikkaleivokset jonka jälkeen matka jatkui kohti Kasnäs:ä.


Farmors Cafe



Kasnäs:ssä oli vaikea löytää kunnon laituripaikkaa, päädyimme aivan huoltolaiturin vieressä olevalle viimeiselle vieraspaikalle. Se oli täysin avoin etelästä tuleville peräaalloille ja tuulelle. Ei kauhean hyvä paikka...

Kasnäs:n satama
Kasnäs oli muutenkin lievä pettymys. Sataman ja kylpylän lisäksi siellä ei ollut oikein mitään. Paikan ainoa ravintola ei oikein houkutellut joten päädyimme tekemään ruokaa veneessä. Paikka on kuitenkin niin keskeinen, että se oli aivan täynnä. Soveltuu siis kyllä huoltopäiväksi, mutta mitään erikoista paikallista siellä ei oikein ole.

Aamulla oli taas aika jatkaa matkaa, tällä kertaa kohti Tammisaarta, joka olisi retken viimeinen kohde. Nyt matka taittui puoliksi jo aiemmin ajettua jälkeä pitkin, joka tietenkin helpotti ennestään helppoa navigointia. Plotterin kartat jättivät kyllä paljon toivomisen varaa. Paperikartoissa oli loistoja jotka loistivat poissaolollaan plotterissa, ja muutenkin plotterin esitystapa oli melko epäselvä. Tuolle täytyy siis tehdä jotain.

Tammisaareen saavuttiin 43 mailin merimatkan jälkeen alkuiltapäivästä. Tämä olikin retken halvin vierassatama, vain 17 euroa sis sähkön. Päivä oli todella paahtava, joten kun olimme käyneet kauppareissulla paikallisessa S-marketissa oli aika uida.

Ravintola Klippan
Täällä vesi oli jotenkin tyystin erilaista, miltei kuin makeaa vettä mutta ei aivan. Ilmeisesti Tammisaari on jo sen verran sisämaassa, että vesi on miltei kuin järvivettä. Levästä ei ollut tietoakaan, joten uiminen oli tosi virkistävää. Sataman suihkufasiliteetit eivät olleet aivan samaa tasoa kuin aiemmissa kohteissa, mutta kyllä ne asiansa ajoi siitä huolimatta. Illalla kävimme sitten Klippanissa syömässä ja ihastelimme auringonlaskua takakannella. Klippanin ruoka oli ihan OK, mutta ei nyt aivan huikeaa Gourmet tasoa. L'Escale Nauvossa oli parempi.

Aurinko laskee Tammisaaressa

Seuraavana aamuna olikin jo aika ajaa kotisatamaan Kivenlahteen. Päivä oli pisin matkaltaan, poikkesimme paluumatkalla sukulaisen kesämökillä ja tankkasimme Bärösund:ssa. Hetken pohdimme, jos olisimme vielä yöpyneet jossakin, mutta tuuli yltyi ensinmäistä kertaa matkalla ja seuraavalle päivälle ennustettiin jo melko reipasta tuulta, joten totesimme että antaa olla, seuraavaan kertaan.

Koko reissun kokonaispituus oli 290 mailia, ja dieseliä tankattiin matkan aikana 730 litraa (tosin matka alkoi puolikkaalla tankilla ja päättyi miltei täydellä). Reissu oli hieno ja opettavainen.


Mitä opimme ?

Oikeat ratkaisut:
  • Alkumatkasta nopea nykäisy ääripäähän (Naantali) ja sitten pikkuhiljaa takaisin
  • Vierassatamiin kannatti tulla melko aikaiseen, eli myös lähteä liikkeelle seuraavana aamuna ajoissa.
  • 22 solmua oli sopiva marssivauhti. Polttoaineen kulutus oli kohtuullista (jos nyt moottoriveneestä voi noin sanoa).
Väärät ratkaisut:
  • Enemmän luonnonsatamia seuraavalle reissulle. 
  • Miten voisi välttää melko pitkän matkan edestakaisin samaa väylää välillä Kivenlahti-Hanko ?
 Opit:
  • Plotterin kartat vaihtoon
  • AIS vastaanotin olisi kiva, näkee kuka tulee vastaan. Esim Finnswan:n ohituksessa olisi ollut kiva tietää sen nopeus, koska ohitimme sen reittimme kannalta "väärältä puolelta".
  • Jotenkin olisi kiva pysyä kartalla myös siitä, miten täynnä vesi- ja septitankit ovat.
  • Saaristomerelle kannattaa mennä uudestaan, hieno paikka.
  • Kannattaa harkita aurinkopaneleiden asennusta mikäli vierailut luonnonsatamiin yleistyvät

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keväthuolto ja vesillelasku

Suuri plotteriremontti